לפיד: "הפיגוע בברקן הוא דוגמא למה קורה, כאשר סומכים על הפלסטינים"

    איתי גדסי No Comments on לפיד: "הפיגוע בברקן הוא דוגמא למה קורה, כאשר סומכים על הפלסטינים"

    לפיד נאם בכנס INSS ופרס שם את תוכניתו לתהליך השלום עם הפלסטינים: "ירושלים וזכות השיבה" לא יעמדו למשא ומתן | לפיד טוען כי אינו רוצה לשלוט בפלסטינים אך אמר: "אפשר לסמוך רק על צה"ל ולא על אף צבא זר או הרשות – אנחנו נהיה בעלי השליטה הביטחונית"

    צילום: פלאש 90
    22:32
    07.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: האדמו"ר ידליק בירושלים, המשפיע בבית שמש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נאם הערב (שני) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי ב'תל אביב' INSS. בכנס פרס לפיד את תוכניתו מול הרשות הפלסטינית. ללא זכות השיבה ומתנגד לכל תוכנית שנראית כמו חלוקדת ירושלים 'דה פקטו'.

    לפיד הבהיר כי הוא בעד הפרדות מהפלשתינים, בתנאים ברורים שמבטיחים את ביטחונה של ישראל: "בטחונה של ישראל יישאר בידיה. אני לא מאמין להם (לפלשתינים), ולפיכך יכולת הפעולה הצבאית של ישראל בכל שטחי המדינה הפלשתינית העתידית תהיה מלאה. מי שיהיה אחראי על ביטחונם של אזרחי ישראל יהיה צה"ל ורק צה"ל. לא כוחות זרים, בטח לא הפלשתינים. מי שיוודא שבצד השני של החומה לא תקום מדינת חמאס, זה צה"ל ורק צה"ל".

    לפיד התייחס לאיום הביטחוני על ישראל ואמר: "הסיכון הביטחוני על ישראל אמיתי. הציבור לא מבין כמה שברירי ומדומה השקט בגדה. מה המחיר שצה"ל משלם על השקט הזה במוכנות מבצעית. הפיגוע של אתמול בברקן הוא דוגמא טרגית למה שקורה כשסומכים על הפלשתינים. לפיד הבהיר כי "בטחונה של ישראל יישאר בידיה".

    עוד אמר לפיד: "אני לא מאמין להם (לפלשתינים), ולפיכך יכולת הפעולה הצבאית של ישראל בכל שטחי המדינה הפלשתינית העתידית תהיה מלאה. מי שיהיה אחראי על ביטחונם של אזרחי ישראל יהיה צה"ל ורק צה"ל. לא כוחות זרים, בטח לא הפלשתינים. מי שיוודא שבצד השני של החומה לא תקום מדינת חמאס, זה צה"ל ורק צה"ל".

    לפיד הצהיר: "במשא ומתן הזה – אם אני אנהל אותו – ישראל לא עומדת לוותר בשני נושאי הליבה הגדולים – 'ירושלים' ו'זכות השיבה'. היא גם לא הולכת לוותר על יכולת הפעולה הבטחונית בכל השטח שממערב לירדן. זה המינימום שכל מנהיג ישראלי אחראי צריך לדרוש. למול דרישות סף כאלה, עדיף שיהיו בידינו מקסימום נכסים, לא שנעביר אותם כבר עכשיו לפלשתינים תמורת שום דבר".

    לפיד התייחס גם לירושלים והסביר את עמדתו הנחרצת: "אני מתנגד לכל פעולה שמשמעותה חלוקת ירושלים. זה קודם כל אידיאולוגי – בעיני עם לא יכול לוותר על האתוס המכונן שלו. הדיון על חלוקת ירושלים משדר מסר של חולשה וחוסר מחוייבות לזהות שלנו. זו ירושלים של דוד המלך. זה מרכז הקיום היהודי. זו הסיבה שאנחנו חיים כאן ולא במנהטן".

    לפיד התייחס גם לנושא "מטרופולין מזרח ירושלים" שהוצע כפתרון אפשרי לסוגיית ירושלים על ידי חוקרי המכון ודחה אותו: "זהו שם מכובס לחלוקה דה-פאקטו. זה גם לא נכון וזה גם לא יעזור. לא נגיע לעמק השווה בשאלת ירושלים. לא עם הפלשתינים ולא עם העולם הערבי. הדיון לא צריך להיות בשאלה איך פותרים את בעיית ירושלים, אלא איך מגיעים להסדר מדיני שלא כולל אותה. שהוא בהגדרה הסדר מדיני לא סופי".

    יו"ר מפלגת יש עתיד הציג את הקווים המנחים אותו להסדר ופרט: "ההסדר שאני מדבר עליו לא יחתור למצב של סוף התביעות ההדדיות. זה לא יקרה. בהסדר כזה הפלשתינים מצדי יכולים להודיע שהם לא מוותרים על מזרח ירושלים, הם רק לא יקבלו אותה. אנחנו חיכינו אלפיים שנה, שידברו אתנו על זה עוד אלפיים שנה. מה שכן, בכל הסכם שיהיה אנחנו נבטיח כמובן את חופש הדת בירושלים, כפי שאנחנו עושים היום".

    "הוועידה האזורית שאני מדבר עליה תחתור למתווה מדיני שמכיר בזה שיש בעיות בעולם שאין להן פתרון, אז צריך לטפל בבעיות שיש להן פתרון. מתווה שמכיר בזה שאם נגזר עלינו לחיות עם קונפליקט מתמיד, עדיף לנו לקיים את הקונפליקט הזה מול מדינה. עימות בין שתי ישויות מדיניות הוא נוח יותר לניהול והוא מצב שהעולם יודע לחיות איתו. ממדינה אפשר להיפרד היפרדות קשיחה. חומה גבוהה בינינו לבינם. כפי שאמרתי בעבר, לא חתונה עם הפלשתינים אני רוצה, אלא גירושין. גירושין קשים. בניגוד לימין אנחנו לא רוצים לשלוט על הפלסטינים. בניגוד לשמאל אנחנו לא סומכים על הפלשתינים".

    לפיד תקף את ראש הממשלה נתניהו ואת היעדר העשייה המדינית שלו ואמר: "לממשלה הנוכחית יש לא מעט חטאים. אחד הגדולים שבהם היא העובדה שהיות ואין להם שום רעיון איך להתמודד עם הנושא הפלשתיני –הם פשוט הורידו אותו מהשולחן. הם לקחו את הבעיה הכי גדולה, הכי מדממת והכי נפיצה של מדינת ישראל, והודיעו שאין לה פתרון ולפיכך אין שום סיבה להתעסק בזה".

    עוד תקף לפיד: "הדיון הזה נחסך מהממשלה בעיקר בזכות הצלחת התיאום הביטחוני של צה"ל והרשות הפלשתינית. בזכות התיאום הזה רוב מכריע של הישראלים לא רואים פלשתינים ולא פוגשים פלשתינים. הבעיה הפלשתינית הפכה מבחינתם לבעיה תיאורטית. נתניהו אומר להם שאין מה לחשוב על הנושא. גם בנושא המדיני אין כלום ולא יהיה כלום".



    0 תגובות